Avbryt

E-post stanga.if@telia.com
Orgnr 834000-4004

Om Stånga IF

Stånga IF bildades 1923 och fyller i år 100 år.

Föreningen är en fleridrottsförening, vi är idag medlemmar i följande specialidrottsförbund:
Bowling, Varpa, Bordtennis, Gymnastik, Dragkamp, Bågskytte och Skateboard.
Föreningen är även medlem i Bygdegårdsförbundet.

Inom föreningen driver vi Stånga Bowlinghall, Bygdegården Malmgard, 2 st cykelspår samt motionslingan (elbelyst)
Vi har även ett samarbete kring idrottsplatsen Stangmalmen med föreningen Stangmalmen.

Föreningen är arrangör/delarrangör till flertalet olika arrangemang såsom olika tävlingsarrangemang, StångaSpelen, kaffekalas, bingo, spökstig mm.

Följande paragraf är tagen ur våra nya stadgar (antagna på årsmötet 2023)
1 § Ändamål Föreningen har som ändamål att bedriva idrottslig verksamhet i enlighet med ”Idrottsrörelsens verksamhetsidé, vision och värdegrund” (1 kap. RF:s stadgar, bilaga).
Föreningen ska bedriva de idrotter som beslutas av årsmötet. med särskild inriktning att:
erbjuda aktiviteter som främjar god hälsa, social gemenskap och livslångt idrottande på lika villkor,
verka för gutnisk idrotts fortlevande,
Föreningen ska verka för en dopingfri idrott.

Bygdegårdens ändamål:
vara en allmän samlingslokal tillkommen på bygdens initiativ och öppen att hyra
välkomnar alla med demokratiska värderingsgrunder
bärs av i huvudsak ideella insatser från människor i bygden
ger möjlighet till gemenskap och fest, kunskap och kultur
ger människor möjlighet att växa och bygden möjligheter att utvecklas
Vi vill att bygdegården är den naturliga mötesplatsen i närmiljön. Bygdegården är en allmän samlingslokal, öppen för alla – för barn, ungdomar, vuxna, familjer, föreningar, företag och alla andra.